Peminat Perpustakaan

Wednesday, August 24, 2011

Buku seberat 1,600 kg kisah Nabi Muhammad akan diterbit


JEDDAH: Satu rancangan sedang disiapkan bagi menerbitkan senaskhah buku besar mengenai sejarah hidup Nabi Muhammad saw, demikian lapor pihak media di Timur Tengah, semalam.

Buku itu, yang dijangka seberat 1,600 kilogram dan mengandungi 420 muka surat, akan mempunyai setiap muka suratnya berukuran empat meter kali lima meter, kata satu laporan akhbar harian di Arab Saudi.

Menurut laporan akhbar harian bahasa Arab Shams itu, buku berkenaan ditulis oleh Encik Abdullah Al-Mosleh, Setiausaha Agung Pertubuhan bagi Mukjizat Saintifik dalam Al-Quran.

Ia akan diterjemahkan dalam empat bahasa antarabangsa dan bakal didaftarkan dalam buku The Guinness Book of Records.

Matlamat utama penerbitan buku tersebut ialah untuk mempromosi mesej Nabi Muhammad saw dan memberikan gambaran yang betul terhadap kehidupan dan ajaran beliau.

Usaha demikian amat penting dalam konteks masa kini, lapor laman berita Arab News.

Ini khususnya apabila musuh-musuh Islam giat melancarkan kempen yang lantang mengutuk dan mencemarkan imej Nabi Muhammad saw ketika ini, menurut penerbitnya.

'Buku itu akan mengandungi butir-butir terperinci mengenai kehidupan Rasulullah.

'Ia juga akan mengandungi 100 fakta saintifik mengenai Rasulullah, yang berkaitan dengan perubatan, kejuruteraan dan pertanian,' kata Encik Muhammad Al-Aulaqi, seorang pengerusi Kumpulan Mashahid.

Kumpulan tersebut bertanggungjawab dalam mencetuskan idea di sebalik penerbitan buku berkenaan, menurut laporan Arab News.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.