Peminat Perpustakaan

Monday, March 3, 2008

Dar Nur al-Zahra' menerima tetamu cilik.

Alhamdulillah, semalam kami telah menerima tetamu dari SRI Al-Anwar, Pulau Melaka. Seramai 19 orang pelajar tahap 1 dan 2 datang berkunjung bersama 3 orang guru pengiring. Nasib mereka baik sebab datang pada hari Ahad dan di waktu pagi kerana biasa hari Ahad pagi, perpustakaan agak lengang.
Saya bercerita dengan murid-murid SRI Al-Anwar menggunakan kaedah 'Read Aloud'. Kanak-kanak memang seronok mendengar cerita sehinggakan masing-masing berebut untuk menjawab setiap soalan yang saya ajukan. Alangkah bagus sekiranya mereka mendapat pendedahan yang berterusan, saya bagi pihak Dar Nur al-Zahra' yakin anak-anak ini akan menjadi orang yang sentiasa gemar membaca.


Para tetamu kami bawa melawat kesemua bahagian di perpustakaan kecuali tingkat atas sekali yang menempatkan dewan dan bilik mesyuarat. Sebagai sebahagian pengisian kunjungan mereka yang memakan masa hampir 2 jam, kami telah menyediakan 2 aktiviti iaitu 'Read Aloud' dan permainan 'Cari Perkataan'.

Buku yang dibaca untuk adik-adik ini bertajuk, "WILD ABOUT BOOKS" tulisan Judy Sierra yang telah menerima anugerah E.B. White Read Aloud Award daripada "Association of Booksellers for Children" yang berpengkalan di Amerika Syarikat.

Walaupun buku ini di dalam bahasa Inggeris, namun, adik-adik berjaya memahami jalan ceritanya bedasarkan gambar yang berwarna-warni.


Bagi yang siap menguji minda, sibuk membeli-belah di kaunter jualan. Terima kasih dik sebab membeli sambil menderma.




Khusyuk mendengar cerita dan mendapat pengalaman menguji minda dan kefahaman cerita dengan bermain 'Cari Perkataan'.

Terima kasih kepada Puan Kamaliah Yusof selaku wakil penyelia SRI Al-Anwar dan semua guru yang turut serta di dalam kunjungan ini. Jangan serik untuk datang lagi! Pintu perpustakaan kami sentiasa terbuka untuk insan yang dahagakan ilmu.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.