Peminat Perpustakaan

Monday, March 24, 2008

Melawat Cik Mat di Kampung Sireh


Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang berkunjung ke laman blog Perpustakaan kami.

Kali ini kami cuma nak berkongsi kisah kami melawat rakan sekerja yang sedang bercuti sakit iaitu En. Mohamad (Cik Mat). Semenjak Cik Mat menjalani penbedahan mata, beliau telah diberi cuti sakit yang agak panjang oleh pihak hospital (HUSM) bagi memastikan mata beliau sembuh dengan baik. Kami pun memang berharap agar penglihatan Cik Mat pulih seperti dulu (tanpa selaput). Maka, lebih kurang pukul 11.30 pagi, kami bertolak ke Kg. Sireh iaitu ke rumah ibu mertua Cik Mat yang berhampiran Tesco.

Wah, dah begitu membangun kawasan ini hinggakan sudah ada jalan 4 lorong! Kami rasa inilah satu-satunya jalan seumpama itu di Kota Bharu. Laluan untuk ke rumah Cik Mat betul-betul di tepi simpang utama untuk ke Tesco (berdekatan Jambatan Sultan Yahya Petra) iaitu lorong sebelah kiri.

Mokcik, KakMar dan Dila tersenyum riang semasa menuju ke rumah Cik Mat. Cantiklah tempat ni, masih bersuasana kampung Kelantan asli walaupun di kelilingi pembangunan. Kereta terpaksa di parkir di luar (dekat rumah jiran) kerana lorong ke rumah ibu mertua Cik Mat ini sempit (muat motorsikal saja).


Inilah rumah Mok (ibu mertua Cik Mat). Cantik binaan Melayu Kelantan. Bahagian dalam lagi cantik tapi kami segan nak ambil gambar.


Kedatangan kami telah disambut mesra oleh Cik Mat dan Cik Lah serta Mok yang masih terlantar tapi sudah boleh duduk tanpa bantuan. Tengok Cik Mat dengan cermin mata hitam tu. Mestilah kena jaga mata... Rehat cukup-cukup ya Cik Mat. Jangan paksa sangat mata tu masa baca Quran dan suratkhabar. Katanya Cik Mat dah boleh membaca dengan baik. Mata beliau lebih terang daripada dulu. Alhamdulillah.

Selepas hampir 2 jam, kami bertolak balik ke perpustakaan lebih kurang jam 1.10 petang. Doa kami agar Cik Mat pulih sebaiknya. Kami tunggu Cik Mat kembali bekerja seperti biasa.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.