Peminat Perpustakaan

Monday, April 27, 2009

Ceramah Penerangan - Bagaimana Mengurus Perpustakaan & Menjadi Pustakawan Berjaya?

Bismillahirrahmanirrahim.

Petang semalam saya telah dijemput untuk menyampaikan satu ceramah di Maahad Daru Anuar (MADA), Pulau Melaka. Tajuknya adalah seperti di atas. Ceramah tersebut adalah untuk kesemua 41 orang Pustakawan sekolah berkenaan. Turut hadir ialah guru penasihat mereka iaitu Cik Aishah dan Cik Ummi dengan dibantu oleh Ustaz Wan Abdul Aziz.

Ceramah sepatutnya bermula jam 3.30 petang tapi sedikit masalah teknikal pada laptop yang digunakan telah menyebabkan saya lambat sedikit dapat berkongsi ilmu dengan mereka. Saya berceramah secara kurang formal dan lebih kepada interaksi dua hala dengan para Pustakawan sekolah untuk menjadikan majlis lebih ceria dan hidup.

Antara perkara yang saya sentuh di dalam ceramah tersebut ialah:
  • Resepi Kejayaan untuk Pustakawan (banyak juga isinya saya cedok dari buku rujukan saya dengan tajuk yang sama tulisan Ahmad Fadzli Yusof & Abid Abdullah).
  • Membina organisasi perpustakaan yang mantap.
  • Sistem Pengurusan Buku yang sesuai - Dewey, LLC dan Islam Outline of Classification Scheme
  • Bagaimana menjadikan perpustakaan tempat yang menyeronokkan?
  • Kerjasama untuk menghidupkan perpustakaan.
  • Bagaimana menambah koleksi buku?
  • dan beberapa perkara tentang peranan perpustakaan dalam menaikkan taraf akademik pelajar dan imej sekolah.
Ceramah ditangguh sementara untuk solat Asar dan disambung semula selepas itu hingga jam 5.30 petang. Selepas sedikit soal-jawab majlis bersurai jam 6.00 petang. Alhamdulillah.

Di bawah ialah sedikit rakaman kenangan sepanjang ceramah tersebut.










No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.