Peminat Perpustakaan

Tuesday, October 12, 2010

Koleksi Buku Baru Suku Ke-4 2010

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua pencinta ilmu.

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi, kerana untuk kali keempat tahun ini perpustakaan kami dapat membeli sejumlah buku baru untuk tatapan para pembaca. Kalau diikutkan hati saya mahu saja membeli setiap bulan buku baru tapi kami telah bersetuju untuk memperuntukkan RM2000 dari bajet tahunan kami untuk membeli buku baru.
Untuk membolehkan pengunjung sentiasa melihat dan mendapat akses kepada buku-buku baru, pihak perpustakaan telah membahagi empat peruntukan tersebut. Ini bagi membolehkan setiap 3 bulan kami akan membeli buku-buku baru. Buku baru insyaallah akan sentiasa menarik minat pembaca lebih-lebih lagi jika diletakkan di rak berpusing NEW ARRIVAL di Ruangan Keluarga.



Inilah semua buku yang telah kami beli pagi semalam.


Kali ini kami telah memasukkan beberapa naskah komik mengenail alam sekitar, haiwan dan pelbagai cuaca di dunia ini. Berdasarkan proses 'skimming' dan 'scanning' yang saya lakukan semasa membelek komik-komik tersebut, saya rasa isi kandungannya selamat untuk dibaca. Tambahan pula bahasa yang digunakan ialah Bahasa Melayu 'standard'.

Inilah pancing kami untuk pembaca dari golongan kanak-kanak dan remaja lelaki. Selama ini kami lihat golongan ini kurang minat membaca bahan bacaan yang ada. Kalau adapun cuma segelintir sahaja yang kebanyakannya dari latar belakang sekolah agama.

Moga-moga minat membaca mereka dapat disuburkan walaupun bermula dengan sebuah komik. Yang penting, mereka membaca, dan bahan bacaan itu bukan picisan.

Setiausaha

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.