Peminat Perpustakaan

Monday, September 8, 2008

Hari yang hingar bingar.

Alahai budak-budak ni. Kalau periksa dah selesai mereka bukannya datang untuk merehatkan diri sambil membaca atau menonton siaran yang kami hidangkan tetapi asyik bermain di dalam perpustakaan kami.

Murid yang selesai percubaan UPSR, yang lelakinya turun-naik, turun-naik tangga atau lif. Geramlah juga... hati siapa yang tak geram kalau perbuatan mereka tu meningkatkan tahap kebisingan dan mengganggu orang lain. Jelingan dan nasihat saya ni dibuat tak endah saja. Bukan murid dari sekolah biasa tetapi sekolah rendah islam. Nampaknya masih banyak yang kurang dalam pendidikan mereka.

Pelajar menengah pula terutama yang perempuannya, tak pandai nak jaga suara mereka. Kalau bercakap di tingkat 2, saya yang di tingkat bawah ni pun boleh mendengarnya. Hilai ketawa yang menggunakan bilik air pula tak ingat agaknya mereka tu sedang berpuasa. Kadang-kadang terasa juga letihnya berhadapan dengan kerenah pelajar-pelajar yang menggunakan perpustakaan ini. Bukannya kami tidak memberitahu mereka peraturan kami, bukannya kami tak paparkan besar-besar peraturan tersebut, bukannya kami tak ajar, bukannya kami tak nasihat, tapi degilnya mereka. Adakah hati-hati mereka sudah keras dari mendengar teguran dan nasihat. Bukannya kami ni menengking atau memarahi mereka dengan suara yang kuat dan keras. Insya-Allah kami lembut dalam tegas.

Suasana hingar bingar sekarang ni dah berkurang. Jam pun sudah menunjukkan pukul 3.20 petang. Tak lama lagi waktu operasi untuk hari ni akan tamat. Maka tunggu sajalah bagaimana pula suasananya. Saya berharap mereka turun dengan terkawal. Harapan saya...

KakChik
Kaunter Informasi
Dar Nur al-Zahra'
Untuk: darnur-alzahra.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.