Peminat Perpustakaan

Wednesday, September 10, 2008

Mengemaskini Data Buku-Buku Perpustakaan

Salam Ramadhan untuk semua. Semoga ibadah puasa kita dari sehari ke sehari semakin baik, penuh khusyuk dan ikhlas.

Kalau anda pernah berkunjung ke Dar Nur al-Zahra', anda mungkin pernah meminta bantuan para Pustakawan untuk mencari buku-buku tertentu. Dan anda mungkin pernah bertanya sama ada kami mempunyai sistem khusus untuk mencari buku. Kami benar-benar memohon maaf kerana perpustakaan kami tidak mampu untuk menyediakan sistem tersebut kerana kosnya yang mahal. Walaubagaimanapun, insya-Allah para Pustakawan kami sudah agak mahir dan tahu kedudukan buku-buku mengikut kategori di rak-rak buku yang ada. Jangan bimbang, kami akan cuba membantu anda mencari buku yang berkenaan.

Menyedari hakikat ini, saya telah mengambil inisiatif untuk mencari program pengurusan buku yang PERCUMA di Internet yang paling hampir menepati kehendak kami. Dan dalam masa yang sama saya juga berusaha mengemaskini data-data yang telah pun direkodkan oleh Cik Akmar dan Pn. Dila semasa mereka mengkatalog buku. Saya hanya membina satu pangkalan data yang mampu dimuat-naik ke dalam program pengurusan buku tertentu yang ramah Ms Access 2003.

Sambil mengemaskini data, akhirnya saya terjumpa satu sistem yang agak baik dan boleh memuatkan jumlah buku yang tidak terhingga. Bermakna sekiranya jumlah koleksi perpustakaan kami meningkat, sistem tersebut masih boleh menampung saiz failnya. Yang paling saya pentingkan ialah maklumat yang telah dikemas-kini tersebut sentiasa selamat untuk dicapai, diedit dan ditambah pada bila-bila masa. Sistem tersebut juga mampu menghasilkan laporan untuk dicetak di samping membenarkan pengguna mengubahsuai bahagian-bahagain tertentu mengikut kesesuaian perpustakaan masing-masing.

Program tersebut sedang dalam percubaan sekarang ni. Insya-Allah jika ia berfungsi dengan lancar, kami akan menggunakannya untuk kemudahan kami dan para pengunjung Dar Nur al-Zahra'. Harap anda semua tolong doakan agar ia berjaya.

K.Chik
Pejabat
Dar Nur al-Zahra'
Untuk Blog: darnur-alzahra.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.