Peminat Perpustakaan

Wednesday, November 5, 2008

Pustakawan yang mencipta maklumat

Sedutan buku: Resepi Kejayaan Untuk Pustakawan oleh Ahmad Fadzli Yusof & Abid Abdullah

Pustakawan yang mencipta maklumat

Apakah erti pustakawan mencipta maklumat?

Iaitu boleh membangun dan menghasilkan maklumat, berpengetahuan mengenai produk serta mengeksploitasikannya. Lebih-lebih lagi kesan daripada kepesatan era maklumat dan ekonomi berasaskan maklumat (k-ekonomi), pustakawan perlu memainkan peranan sebagai pencipta maklumat. Ia juga selaras dengan proses transformasi yang dialami oleh perpustakaan, yang secara beransur-ansur menjadi pusat pengurusan maklumat.

Bagaimana peranan utama untuk menjadi pustakawan yang mencipta maklumat?

Pada era k-ekonomi, perpustakaan perlu menjadi rumah yang menjadi harta karun kepada pengetahuan manusia, bersama-sama dalam penciptaan pengetahuan serta menyediakan hubungan penting dalam rangkaian inovasi maklumat. Pustakawan perlu memahami teknologi maklumat dan mengeksploitasikan sepenuhnya potensi-potensi yang ada padanya.

Lagi?

Pustakawan juga harus bersedia menerima perubahan terhadap tugas-tugas yang diberikan kepada mereka. Mereka perlu belajar dan mengaplikasikan kemahiran-kemahiran baru, kriteria yang perlu ditekankan bagi memastikan kejayaan pengurusan maklumat adalah menerapkan penggunaan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) dalam latihan kepada pustakawan. Elemen lain yang penting ialah penciptaan dokumen digital, standard dan pengurusan maklumat serta merekod secara elektronik.

Apakah keadaan atau suasana yang menuntut agar pustakawan berperanan sedemikian?

Kerana kesedaran masyarakat pada kepentingan maklumat dan pengetahuan menyebabkan kurikulum pengajian maklumat tidak dapat dielakkan.

Apakah hasil penguasaan pustakawan dalam bidang teknologi?

Kemahiran itu perlu bagi menghasilkan tenaga kerja yang berpengetahuan, mempunyai tabiat suka membaca serta mempunyai sikap tidak mahu ketinggalan dengan ilmu dan penyelidikan.

=============================================

Semoga dibaca, difahami, dihayati dan diamalkan sekiranya anda rasa ianya bermanfaat.


KakChik, Dar Nur al-Zahra'

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.