Peminat Perpustakaan

Saturday, August 30, 2008

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-51 dan Selamat Berpuasa Ramadhan al-Mubarak 1429 Hijrah-

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Para pengunjung semua, esok ialah Hari Ulang Tahun Kemerdekaan Malaysia yang ke-51. Rata-rata orang ramai telah lama memasang bendera Malaysia iaitu Jalur Gemilang dan juga bendera negeri masing-masing. Bagi kami di Kelantan tentulah bendera Negeri Kelantan.

Sejak awal bulan Ogos pihak berkuasa tempatan akan mengeluarkan arahan agar semua premis mengibarkan Jalur Gemilang dan bendera negeri sebagai tanda mengingati tarikh kemerdekaan negara iaitu pada tanggal 31 Ogos 1957. Setiap tahun Kerajaan Pusat merancang pelbagai acara sebagai tanda memperingati tarikh tersebut begitu juga dengan Kerajaan Negeri. Perbarisan adalah antara acara terpenting pada hari tersebut. Sehingga ke hari ini saya belum pernah menghadiri mana-mana Sambutan Hari Kebangsaan kerana sentiasa mempunyai agenda keluarga yang tersendiri. Kemungkinan tahun ini juga saya tidak berkesempatan ke Stadium Sultan Muhammad ke-IV untuk turut meraikannya. Insya-Allah saya dan suami akan mendoakan agar Malaysia terus merdeka terutama dari belenggu pengaruh budaya penjajah yang hidonisme.

Sehubungan dengan itu saya dan seluruh warga kerja di Perpustakaan Awam Islam Dar Nur al-Zahra' mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kebangsaan kepada semua pengunjung sama ada secara maya atau nyata. ESOK KAMI BERCUTI!

Ramadhan al-Mubarak!




Jika umur panjang, insya-Allah kita akan berkesempatan bertemu Ramadhan sekali lagi. Bagi kita ummat Islam, bulan Ramadhan ialah bulan yang sangat dinanti-nanti. Hanya di bulan ini saja kita diwajibkan berpuasa penuh selama sebulan kecuali jika ada uzur yang syar'ie. Walaupun sirah memberitahu kita bulan Ramadhan ialah satu bulan yang panas dan menguji keimanan namun, sebahagian besar Muslim akan tekun menunaikan rukun Islam ini walaupun ada di antaranya tidak pernah cukup solat lima waktu.

Kemeriahan Ramadhan amat ditunggu kerana di bulan inilah pahala amalan akan berlipat kali ganda. Kalau kita perhatikan, sememangnya di bulan Ramadhan kita akan terasa lebih rajin untuk melakukan amal ibadat seperti mengaji al-Qur'an, memperbanyakkan solat-solat sunat, bersedekah dan menjamu orang miskin dengan majlis berbuka puasa. Sememangnya bulan tersebut adalah bulan keuntungan untuk semua orang yang pandai mengambil peluang.

Orang kaya akan untung ganjaran pahala sekiranya rajin bersedekah manakala orang susah akan untung rezeki di dunia kerana menerima pemberian sedekah dari orang berada. Jika kedua-dua pihak sentiasa bersyukur, untung akan bertambah dari ganjaran oleh Allah SWT. Insya-Allah. Tidakkah kita semua ingin menjadi orang yang untung. Kalau peniaga sudah tentu inginkan keuntungan yang besar untuk perniagaan mereka inikan pula kita hamba-Nya tentulah mengharapkan untung pahala untuk akhirat kelak. Rugilah kalau kita melepaskan peluang setahun sekali ini.

Dengan itu juga kami warga Dar Nur al-Zahra' memohon ampun maaf dari sekalian pengunjung sekiranya sepanjang 11 bulan sebelum ini ada salah silap kami, maka harap dimaafkan. Semoga Ramadhan kali ini akan menjadikan kita hamba Allah yang lebih bertaqwa. Selamat Berpuasa semua!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.