Peminat Perpustakaan

Tuesday, August 12, 2008

Yea! Yea! Cuti Sekolah Datang Lagi!

Barangkali itulah yang akan dilaungkan oleh kanak-kanak mahupun remaja sekolah yang akan menikmati musim cuti sekali lagi. Teringat masa zaman kecil dulu, saya pun seronok kalau dapat bercuti walaupun bukannya ke mana-mana pun. Sekadar bercuti di rumah, boleh baca buku cerita banyak-banyak, menonton tv, sesekali ikut Ayah ke Kota Bharu atau ikut bapa saudara makan angin di Pantai Irama, Bachok. Maklum saja, keluarga kami bukannya orang senang untuk melancong ke mana-mana tempat yang jauh. Tapi saya tetap juga seronok sebab saya melancong melalui buku-buku yang saya baca.

Pelancongan saya ke Pulau Sayak saya lalui dengan penuh keseronokan seperti seorang penyiasat semasa membaca buku 'Bercuti ke Pulau Sayak'. Atau saya cuba menjadi anak yang baik seperti mana watak di dalam buku, 'Pengemis Itu Ibuku' dan 'Sesuci Kasih Ibu'. Saya dan adik-adik sering merasakan kamilah kanak-kanak yang pintar dan pandai menyelesaikan misteri seperti rakan-rakan di dalam 'The Hardy Boys' ataupun 'Nancy Drew'. Pada waktu itu, di tahun 1980an, saya hanya kenal perpustakaan sekolah saya saja iaitu Sekolah Kebangsaan Kedai Lalat (jangan ketawa ya!). Saya tidak tahu pun yang di Kota Bharu ada sebuah perpustakaan yang besar dan mempunyai lebih banyak koleksi iaitu Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Kelantan. Kalaulah saya tahu...

Boleh dikatakan hampir keseluruhan koleksi buku yang ada di dalam perpustakaan sekolah telah saya pinjam dan baca. Tapi saya masih kalah kepada adik saya yang mendapat anugerah pelajar, kalau tidak silap dipanggil Pembaca Buku Terbanyak. Walaupun begitu, saya yakin hari ini saya lebih banyak membaca berbanding adik saya yang saban hari sibuk dengan pesakitnya di Wad O & G di Hospital Pulau Pinang.

Saya bersyukur sangat-sangat kerana ibu dan ayah saya yang tidak berpendidikan tinggi amat menekankan budaya membaca dan cintakan ilmu di dalam keluarga kami. Jika saya meminta wang belanja lebih untuk membeli buku, ayah tidak pernah bersoal panjang, cuma saya perlu tunjukkan buku yang telah saya beli kepadanya. Alhamdulillah, selain memastikan Al-Qur'an dibaca setiap pagi selepas Subuh dan selepas Maghrib, kami bebas untuk membaca buku cerita dengan syarat kerja-kerja sekolah telah diselesaikan. Bagaimana pula dengan zaman kanak-kanak dan remaja kini? Apabila melihat anak-anak saudara, saya dapat merasakan banyak perbezaannya.

Hari ini bahan bacaan cukup banyak dan berbagai-bagai pilihan genre dihidangkan untuk santapan minda kita semua. Tapi orang kita sangat berkira apabila anak-anak meminta wang untuk membeli buku apatah lagi kalau buku cerita. Katanya lebih baik beli buku akademik sebab sudah pasti akan digunakan untuk manfaat peperiksaan. Sedikit yang sedar bahawa membaca buku cerita amat membantu mendorong perkembangan minda yang lebih cerdas dan kreatif. Menjawab soalan karangan dalam peperiksaan akan menjadi lebih mudah kerana banyak idea atau ilham yang bersumberkan cerita-cerita yang telah dibaca. Susunan ayat dan tatabahasa juga akan menjadi lebih baik dan insya-Allah keputusan atau markah juga akan lebih baik.

Saya bangga dapat berkenalan dengan beberapa individu* yang turut mempunyai azam dan impian yang sama dengan saya iaitu ingin terus mencintai ilmu, ingin terus terlibat dalam usaha-usaha memasayarakatkan ilmu, ingin terus bertekun mendidik anak-anak cintakan buku dan merasa seronok membaca buku, juga akan terus memastikan Dar Nur al-Zahra' berkembang sebagai institusi ilmu yang menyatukan ummat.

Walaupun mungkin Perpustakaan kami tidak menganjurkan sebarang program besar di musim cuti sekolah nanti, kami menjemput anda untuk Melancong ke Perpustakaan bersama ahli keluarga. Apa salahnya kalau berkunjung ke Dar Nur al-Zahra' dijadikan satu agenda rasmi di dalam perancangan cuti kita kali ini? Kami mengalu-alukan kedatangan anda.

* Terima kasih kepada Kak Ninuk, Kak Ann, Kak Ina, Kak Je, Kak Lind, Kak Tini, Kak Nor, Ni'mah, Kak Yani, Kak Lily, Kak Wan, Kak Zae dan rakan-rakan dari Mothers yang turut sama menyokong usaha-usaha kami di sini. Jazakallahu khairan jazak.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.