Peminat Perpustakaan

Tuesday, August 5, 2008

Perpustakaan Untuk Semua

Bismillahirrahmanirrahim.

Para pengunjung yang dihormati,

Sudah beberapa kali saya merancang untuk memulakan penulisan saya tentang 'Bagaimana Mewujudkan dan Memulakan Sebuah Perpustakaan Asas', tetapi terpaksa ditangguhkan dan memberi laluan kepada urusan-urusan lain yang lebih utama. Walaupun laporan khas yang sedang saya sediakan berkenaan DNaZ untuk pihak pentadbiran belum siap sepenuhnya, saya ingin juga mengambil kesempatan untuk memulakan rancangan ini.

Sebagaimana yang anda tahu (jika anda sudah membaca dari awal blog ini), Dar Nur al-Zahra' bermula dalam keadaan tidak ada seorang pun daripada kami yang mempunyai latar belakang dalam bidang pengurusan perpustakaan. Saya bermula di DNaZ sebagai Pengurus Pangkalan Data (sambil menjadi Kerani/Tukang sapu/PRO/Setiausaha/Juruedit dan beberapa tugas lain yang sentiasa bertambah). Hakikatnya kerja-kerja di awal penubuhan perpustakaan ini amatlah banyak dan meletihkan badan dan minda (perlu banyak membuat kajian di Internet, berkenalan dan merujuk kakitangan di Perpustakaan Awam Negeri Kelantan, mencari bahan rujukan yang berkenaan sistem pengkelasan, dekorasi dalaman perpustakaan, meraih dana kewangan, mencari penyumbang, dll. yang perlu dimulakan dari 0/kosong/zero/null/nill).
Saya bersyukur kerana dalam pencarian dan kesukaran untuk menguruskan koleksi buku yang pada masa itu (tahun 2000) telah pun memenuhi rak-rak di tiga buah bilik bersaiz lebih kurang 18' x 18', saya terjumpa satu manual yang bertajuk 'Libraries for All! How to Start and Run a Basic Library' oleh Laura Wendell dari World Library Partnership dan UNESCO.

Alhamdulillah... oleh kerana bahan tersebut adalah percuma, maka saya telah memuat turun dan mencetaknya. Manual tersebut menjadi rujukan saya sehingga ke hari ini. Terima kasih kepada Puan Laura Wendell dan UNESCO.

Setiap kita yang ada cita-cita untuk membangunkan sebuah perpustakaan awam, amat sesuai membaca dan menggunakan manual ini. Saya tahu, masih banyak yang tidak dilaksanakan di DNaZ ini jika merujuk kepada panduan di dalam manual tersebut. Mungkin juga disebabkan oleh beberapa kelemahan kami yang masih belum dapat diatasi. Saya bercadang untuk mencetak sebuah lagi manual ini dan menyerahkannya kepada pihak pengurusan DNaZ sebagai panduan mereka. Moga-moga perpustakaan ini akan terus berkembang maju dan menjadi satu destinasi kunjungan tetap masyarakat tempatan dan menggamit tetamu luar untuk datang.

Wassalam.

Nota: Akan disambung lagi, insya-Allah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.