Peminat Perpustakaan

Wednesday, August 27, 2008

Suasana Kembali Tenang

Hmm... minggu ini suasana di perpustakaan kami sudahpun tenang kembali. Maklum saja, persekolahan kembali berjalan seperti biasa. Kalau minggu lepas, kami tak menang tangan melayan pengunjung yang ramai, sehingga ada yang terpaksa membaca di sudut-sudut tertentu di perpustakaan ini. Namun, kami pasti semuanya gembira dan selesa berada di sini kecuali beberapa orang pengunjung yang memang gemar datang sekadar untuk 'membuang masa' dengan mengganggu orang lain.

Suasana di waktu pagi amat tenang, pengunjung pun tidak ramai. Yang datang kebanyakannya hanya untuk membaca akhbar harian dan ada juga sebilangan pelajar universiti yang sedang mencari-cari bahan rujukan. Di kala inilah warga kerja Dar Nur al-Zahra' akan mengambil kesempatan untuk memohon cuti. Lagipun bulan puasa akan tiba tidak berapa hari saja lagi. Tentu mereka bercuti untuk membuat persiapan menghadapinya.

Walau bagaimanapun, waktu petang, suasana akan kembali hangat dengan kunjungan pelajar-pelajar yang singgah untuk mengulangkaji pelajaran sebelum pulang ke rumah masing-masing. Kami suka menerima kedatangan mereka cuma di kalangan mereka jugalah yang sering melakukan maksiat di dalam perpustakaan kami. Kami bimbang, perbuatan mereka ini kadang-kadang apabila ditegur dan dinasihati hanya dianggap main-main. Kadang-kadang pelajar remaja ini melawan dengan menunjukkan sikap tidak hormat mereka kepada orang dewasa dan kami sebagai 'tuan rumah'. Kami sedar, mereka berkelakuan sedemikian adalah berpunca dari banyak sebab.

Ada yang kami lihat, ibu bapa mereka sangat 'sporting' dengan menghantar anak gadis mereka untuk ke sini bukan untuk belajar tetapi berjumpa dengan teman lelaki yang sedari pagi menunggu di hadapan pintu pagar perpustakaan. 'Sporting' sungguh ibu bapa zaman sekarang. Kelihatannya seperti orang yang berilmu dan berkerjaya yang elok serta penampilan mereka pun memenuhi tuntutan agama, tetapi kurang mentarbiah anak-anak. Terlalu banyak kebebasan yang diberikan. Maka anak tersebut seringkali menerima teguran kami kerana datang membawa buku tetapi mengambil peluang membuat dosa bukannya mencari pahala. Kasihan...

Kami berdoa agar semua yang berkunjung ke Dar Nur al-Zahra' akan semakin dekat dengan ilmu dan memahaminya kemudian menghayatinya dengan amalan yang baik. Inysa-Allah rahmat Allah akan bersama kita.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas sokongan anda kepada Dar Nur al-Zahra'. Jemput singgah lagi.